مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اختلال شخصیت مرزی چیست + علائم و درمان

اختلال شخصیت مرزی چیست + علائم و درمان

اختلال شخصیت مرزی چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک بیماری روانی جدی است که معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل 20 سالگی شروع می شود. زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. هیچ دلیل شناخته شده ای برای این اختلال وجود ندارد، اما اعتقاد بر این است که اختلال شخصیت مرزی، ترکیبی از نحوه ساخت مغز شما و چیزهایی است که در زندگی تجربه می کنید.

برای مثال، ممکن است بر اساس ژن‌هایی که از خانواده‌تان منتقل می‌شود، مستعد ابتلا به آن باشید. اما به آن بی توجهی کنید و در آخر به این اختلال مبتلا شوید.

هنگامی که BPD دارید، کنترل احساسات برایتان سخت می شود. این می تواند باعث شود:

ریسک های غیر ضروری را انجام دهید، نوسانات خلقی شدید داشته باشید، حملات خشم، افسردگی یا اضطراب داشته باشید یا حتی ممکن است برای شما دشوار باشد که کارهای روزانه را در خانه مدیریت کنید، در محل کار، متمرکز بمانید یا روابطتان را حفظ کنید.

این رفتارها می تواند منجر به مواردی مانند طلاق، جدایی از خانواده و دوستان و مسائل مالی جدی شود.

BPD یک موضوع مجزا نیست. اگر آن را داشته باشید، به احتمال زیاد با سایر چالش های سلامت روان روبرو خواهید شد. ممکن است اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن و افکار خودکشی را تجربه کنید. بسیاری با روی آوردن به مواد مخدر و الکل با این مشکل کنار می آیند که می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. اگرچه درمان مشخصی برای این اختلال وجود ندارد، اما شدت BPD ممکن است با افزایش سن و درمان کاهش یابد.

چگونه قرار عاشقانه خوبی داشته باشیم؟ مطلب مرتبط چگونه قرار عاشقانه خوبی داشته باشیم؟


علائم اختلال شخصیت مرزی چیست؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD) بر سه حوزه اصلی زندگی شما تأثیر می گذارد: احساس شما نسبت به خود، نحوه برخورد با افراد دیگر و نحوه عمل شما.

علائم می تواند شامل احساس اینکه فرد بدی هستید یا احساس هیچکس به شما توجه نمی کند باشد و روشی که خود را می‌بینید می‌تواند به سرعت تغییر کند - یک دقیقه فکر می‌کنید یک شکست خورده وحشتناک هستید، دقیقه بعد احساس می‌کنید به‌طور باورنکردنی اعتماد به نفس دارید. برنامه ها و ارزش های زندگی شما هم به همان اندازه نامنظم هستند.

ترس عمیقی دارید که دیگران شما را رها کنند. احساس شما نسبت به افراد زندگیتان نیز می تواند در مدت کوتاهی به طور چشمگیری تغییر کند. به طور مثال یک لحظه، شما احساس می کنید عمیقاً عاشق همسر خود هستید و چند دقیقه بعد احساس تنفر می کنید. بیشتر روابط شما افراطی و سخت است.

اقدامات شما هم ممکن است از همین الگو پیروی کند. شما ممکن است یک رابطه خوب را یهویی قطع کنید، بدون اطلاع قبلی کار را ترک کنید، یا به مواد مخدر روی آورید. وقتی در میان یک نوسان خلقی بزرگ هستید، با سرعت رانندگی می‌کنید، خیلی خرید می کنید و مدام دست به خرج می شوید. عصبانیت شما باعث می شود که با کلمات یا مشت های خود واکنش تند نشان دهید. این اقدامات می تواند منجر به مشکلات قانونی شود.

اگر خود را با این علائم دیدید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر کسی که دوستش دارید، این علائم را دارد، به او کمک کنید. برای افراد مبتلا به BPD، زندگی در شرایط افراطی دشوار است، به خصوص همراه با یک تصویر منفی از خود. این می تواند منجر به رفتارهای خود ویرانگر و مواردی مانند اقدام به خودکشی شود.

تشخیص BPD می تواند دشوار باشد. این بیماری با اختلال دوقطبی علائم مشترک زیادی دارد. قبلا به آن افسردگی شیدایی هم می گفتند. البته، فقط به این دلیل که برخی از علائم را دارید، لزوماً به این معنی نیست که شما به این اختلال یا هر بیماری روانی مبتلا هستید.

برخی از علائم می تواند به بیماری های روانی مشابهی مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت هیستریونیک یا اختلال شخصیت خودشیفته اشاره کند. این علائم همچنین ممکن است با سوء مصرف مواد مرتبط باشد.

برای دریافت دقیق ترین تشخیص ممکن، می توانید به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. در طول معاینه، از شما خواسته می شود در مورد سابقه پزشکی و علائم خود صحبت کنید.

از آنجایی که BPD ممکن است در طول نسل‌ها منتقل شود، آماده باشید تا به سؤالات مربوط به هر گونه مشکل سلامت روان در خانواده خود پاسخ دهید. برخی از ارائه دهندگان یک معاینه فیزیکی یا آزمایش خون نیز توصیه می کنند. 


چگونه اختلال شخصیت مرزی را درمان کنیم؟

درمان اصلی اختلال شخصیت مرزی (BPD) ترکیبی از مشاوره و دارو است.


مشاوره

هدف از مشاوره که روان درمانی یا گفتار درمانی نیز نامیده می شود، کمک به شما در یادگیری نحوه مدیریت احساسات است. به عنوان مثال، شما می توانید احساسات خود را مشاهده کنید ("من در حال حاضر بسیار عصبانی هستم") به جای اینکه بر اساس آنها عمل کنید. این به شما کمک می کند تا در زندگی روزمره و روابط خود بهتر عمل کنید. مشاوره می تواند در یک محیط انفرادی با یک درمانگر یا در یک گروه انجام شود.

بسته به علائم و موقعیت شما، مشاور شما ممکن است از یکی از این انواع روان درمانی استفاده کند:


رفتار درمانی دیالکتیکی ( DBT ) به عنوان راهی برای کمک به مدیریت رفتار بحرانی، مانند خودکشی یا آسیب رساندن به خود آغاز شد. این رایج ترین درمان توصیه شده برای BPD است. با مفهوم ذهن آگاهی یا حضور در لحظه کار می کند. این به شما کمک می کند تا از احساسات، حالات و رفتار خود آگاه شوید. شما مهارت هایی مانند نحوه تحمل احساسات منفی و نحوه برقراری ارتباط موثر را یاد می گیرید.

درمان شناختی رفتاری (CBT) بر تغییر اصول اولیه باورهای شما در مورد خود و دیگران تمرکز دارد.

درمان مبتنی بر طرحواره شبیه CBT است که چگونه افکار منفی درباره خود را به افکار مثبت تبدیل می کند.


دارو

همچنین ممکن است برای درمان علائم شما از دارو استفاده شود. از آنجایی که افسردگی و اضطراب می تواند بخش بزرگی از BPD باشد، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می توانند مفید باشند. اگر طولانی مدت تفکر تحریف شده را تجربه می‌کنید، مشاور شما ممکن است یک داروی ضد روانپریشی را پیشنهاد کند.


درمان اختلال شخصیت مرزی در خانه

این امکان وجود دارد که طرز فکر، احساس و واکنش خود را نسبت به موقعیت ها تغییر دهید. فقط زمان و تلاش می خواهد. سازگاری با درمان خود - مصرف داروها طبق برنامه، قرار ملاقات های مشاوره بهترین راه برای شروع است.

روتین از راه های دیگر نیز مفید است. زمان های منظم غذا و خواب، به بدن شما اجازه می دهد تا بتواند آرام بماند. سعی کنید روزانه ورزش کنید. ورزش سطح استرس را پایین نگه می دارد. پیاده روی کنید، ولی در یک مسابقه ثبت نام نکنید - مهم است که اهدافی را تعیین کنید که بدانید می توانید بدون غرق شدن به آنها برسید. میوه و سبزیجات بیشتر و غذاهای ناسالم کمتر بخورید. از الکل و مواد مخدر دوری کنید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده