موضوع : رپ و علت گرایش جوانان به آن | بازدید : 23 | تگ ها : رپ و علت گرایش جوانان به آن
تاريخ : شنبه 26 تير 1395 | 21:45 | نویسنده : رز ابی

موسیقی رپ و تاثیر آن بر روی جوانان غیور ما

مقدمه:

رپ سبکی از موسیقی با کلام امروزی است که در آن خواننده عبارات و کلمات - موزون - را بصورت ریتمیک به همراه موسیقی ساده ای بیان می کند. یک خواننده رپ ممکن است آنچنان مهارتی در خواندن ریتمیک داشته باشد که حتی بدون نیاز به موسیقی زمینه بتوان احساس اجرای موسیقی را به شنونده منتقل کند. (كاوه رهنما، 1385، ص1)

موسیقی رپ حدود ۱۰۰ سال پیش در بخشی از مناطق آمریکای شمالی بوجود آمد . این نوع موسیقی بسیار ساده و به صورت پاپ بود که تنها گفتارش تغییر پیدا کرده بود ؛ در واقع میتوان موسیقی رپ را نوعی موسیقی اعتراض آمیز خواند که مردمان آمریکای قدیم از طریق آن اعتراض خود را به سیاستها و عملکرد دولت خود نشان میدادند .

پس از گذشت حدود پنجاه سال از ظهور موسیقی اعتراض آمیز آمریکایی فردی با (2pac topak)با اعمال تغییراتی بر روی رپ قدیم پایه گذار سبکی با نام Hip Hap شد و خود را پدر رپ جهان معرفی نمود . از آن زمان به بعد رفته رفته موسیقی رپ به سمت خود پرستی و انتقاد و توهین پیش رفت و حدود ۸۰ درصد از جوانان آمریکا و ۹۰ درصد از اروپا‏ئیان را به سمت خود جذب نمود .

پس از گسترش این نوع موسیقی در کشورهای آمریکایی و اروپایی از حدود 12 سال پیش نیز رپ جایگاه مخصوصی در میان آسیایی ها برای خود پیدا کرد . جایگاهی که به دلیل نارضایتی مردمان نسبتا فقیرآسیایی با وجود نوپا بودنش محکم‏تر از سایر کشورها و قاره‏ها می نمایاند . کشور ما نیز از هجوم این نوع موسیقی در امان نماند و از حدود سال ۱۳۸۳ یعنی حدود هفت سال پیش تا کنون رشدی چشمگیر داشته است رشدی که اکثر جوانان کشور ما را تحت تاثیر خود قرار داده و گوی سبقت را از سایر موسیقی های رواج یافته ربود تا جایی که آمار بسیار بالایی از علاقه مندان به خود را جذب خود نموده است.(محمد جواد صحافي ، 1388، ص 1)

پيشينه:

فرج سركوهي روزنامه نگار؛(موسیقی زیرزمینی ایران؛ ترکیب متناقض خلاقیت و تقلید) :

جمهوری اسلامی پس از انقلاب به سرعت از تحریم و کراهت موسیقی در فقه شیعه عقب نشست.پس از جنگ سیاست حمایت از موسیقی رزمی جای خود را به سیاست حمایت از موسیقی ردیف داد که از منظر حکومت «سنتی و عرفانی» تلقی می شد.

این نوع از موسیقی و شعر کلاسیک همراه با آن اما پاسخگوی نیازهای لایه های گوناگون جامعه نبود.توده های کم فرهنگ تر جامعه به موسیقی پاپ عامه پسند پیش از انقلاب یا تولیدات مشابه در خارج از کشور پناه بردند و جوانانی که از موهبت ماهواره، کامپیوتر و اینترنت برخوردار شدند، به تقلید یا از سر آگاهی، به انواعی از موسیقی چون پاپ، رپ، متال و تلفیقی روی آوردند.

گسترش موسیقی غیرمجاز ایران چون گسترش وبلاگ نویسی فارسی از ثمرات انقلاب ارتباطات از سوئی و از نتایج ترکیب جمعیتی جامعه ای است که «حدود 70 درصد آن را جوانان زیر 30 سال» شکل داده و فرهنگ تک صدائی غالب راه را بر حضور مجاز آنان بسته است.

تک خوانی زنان برای مردان در ایران ممنوع است.در موسیقی غیرمجاز ایران صدای زنان آزاد شده است اما نگاه این نوع موسیقی، جز در چند مورد انگشت شمار،نگاه مردسالارانه سنتی را در قالب زبانی نو تکرار می کند.(فرج سر كوهي ،1389، ص 2)

 كاوه رهنما؛ ( رپ،موسيقي يا پديده ي اجتماعي):

اين كه چه چيز موجب استقبال جوانان از اين موسيقي شده است مي توان طيف گسترده اي از دلايل بر شمرد كه يك سر آن مبتذلترين گرايشات انساني هم چون ارضاي تمايلات جنسي است و در سر ديگر عالي‏ترين آن همچون هم دردي با قشر مستضعف جامعه و تلاش براي بهبود وضع جامعه كه همگي قابل مشاهده است و هيچ كدام انكار ناپذير نيست.

رپ پديده اي اجتماعي است و اين نوع موسيقي صداي نسل  جديد است كه تظاهر سياسي و جنبه هاي مثبت و منفي اجتماعي را به دنبال دارد. (كاوه رهنما ، 1385، ص 2)

 بيان مسئله :

موسیقی ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم شدند : علاقه مندان به موسیقی پاپ ؛ علاقه مندان به موسیقی اصیل ؛ علاقه مندان به موسیقی های رپ و راک و متال و مانند اینها ؛ علاقه مندان به سایر موسیقی ها که شامل موسیقی های کلاسیک غربی و شرقی و بی کلام

امروزه موسیقی رپ فارسی به شدت در میان نوجوانان و جوانان ایرانی رواج پیدا کرده است، عواملی چون خصلت داستان­گویی این نوع موسیقی، اعتراضی بودن، جدید بودن و سهولت خوانندگی در این سبک، جذابیت این نوع موسیقی را برای نسل جوان افزایش داده است. بر اساس بعضی آمارهای غیررسمی چیزی حدود هزار تا دوهزار خواننده آماتور و حرفه­ای رپ فارسی در کشور وجود دارد که این تعداد روز به روز در حال افزایش است. میزان بالای دانلود موسیقی­های رپ فارسی از اینترنت و افزایش روز به روز مراجعه به این سایت­ها و بالارفتن تعداد افرادی که در این سبک به تولید اثر می­پردازند، خود می­تواند از نشانگرهای گسترش محبوبیت این نوع موسیقی در بین نوجوانان و جوانان کشور به شمار آید.

موسیقی رپ به سه نوع اجتماعی و گنگ و عاشقانه تقسیم می­شود. رپ اجتماعی، به مسائل اجتماعی جامعه چون نابرابری، فقر، فحشا، مواد مخدر و بی عدالتی می­پردازد و به­زعم بسیاری این سبک از قوی­ترین
سبک­های موسیقیایی برای بیان مسائل و مشکلات اجتماعی به شمار می­رود. رپ گنگ یا گنگستا که جنبه‌های خشن و مبارزه جویانه دارد در لابلای زبان کوچه و
بازار به دنبال صدای خود می­گردد. در این سبک "رپ خوان‌های خیابانی" به رقابت با یکدیگر (یا به اصطلاح شاخ بازی) و قدرت نمایی گروه­هایشان و مسخره کردن همدیگر (دیس کردن) می­پردازند. رپ عاشقانه بیشتر به مسائل عاشقانه و روابط عاطفی بین دختر و پسر می­پردازد. در حال حاضر رپ عاشقانه بیش از دیگر انواع دیگر رپ، مورد اقبال مخاطبین این سبک موسیقی در ایران قرار گرفته است.

برای یافتن علت موضوع و دلایل گرایش جوانان و نوجوانان به موسیقی های غربی و از جمله رپ  ا قدام به انجام یکسری تحقیقات در این مورد شده  که نتایج جالب توجهی نیز بدست آمد.

اين تحقيق از حدود يكصد نفر از جوانان با ميانگين 9 ، 29 انجام گرفت. محلهايي كه در آنها  نظرسنجي و تحقيقات انجام گرفت با توجه به نوع جامعه ايراني متفاوت بودند. دبيرستان؛ محيط هاي چت، دانشگاهها و اماكن عمومي.

۳۷ درصد از افراد علاقه مندی خود را موسیقی پاپ عنوان کرده بودند که از این بین ۲۳ درصد از این سهم متعلق به خانمها و ۱۴ درصد متعلق به آقایان بود . در این نظر سنجی موسیقی پاپ در بین طبقه بندی ها رتبه نخست را بدست آورد.

رتبه دوم از آن طبقه موسیقی های غربی همانند رپ و راک و متال و ... گشت که ۳۳ درصد از جمع کل آرا را نصیب خود نموده بودند . در این طبقه بندی پسران از دختران پیشی گرفته و ۱۸ درصد ازکل آرا را در مقابل ۱۵ درصد آرا ء دختران بدست آوردند.

آنچه تعجب و تاسف باره اینکه موسیقی اصیل ایرانی تنها توانست رتبه سوم را با کسب ۲۲ درصد آرا نصیب خود نماید که ۱۵ درصد از این آراء متعلق به پسران و تنها ۷ درصد متعلق به خانمها بود.

یعنی از جمع ۱۰۰ درصد دختران تنها حدود ۱۳.۷ درصد از آنها علاقه مند به موسیقی اصیل ایرانی بودند که این خود نیاز به بررسی موشکافانه و دقیق تر و یافتن راهکاری برای افزایش این درصد دارد.

طبقه بندی سایر موسیقی ها هم که شامل موسیقی های کلاسیک غربی و شرقی و موسیقی های بدون کلام میشدند تنها ۸ درصد آرا را نصیب خود نمودند که دختران صاحب ۶ درصد و پسران تنها صاحب ۲ درصد از این آمار بودند.(محمد جواد صحافي ، 1388، ص 2)

حال در اينجا اين سوال مطرح است كه با توجه به بودن استادان مجرب موسيقي اصيل  ايراني  در ايران دلايل گرايش جوانان به موسيقي غربي و علل الخصوص موسيقي رپ چه مي تواند باشد؟

 

بررسي علل گرايش جوانان به موسيقي رپ:

1.      متاسفانه شادی و غم واقعی در موسیقی در بین جوانان تعریف نشده است . اکثر افرادی که به موسیقی های غربی علاقه مند هستند به دلیل مجازی بودن این دو مقوله است که جذب این نوع موسیقی گشته اند . به عنوان مثال شاد بودن در موسیقی های پاپ و رپ و امثالهم اکثرا در کنار جنس مخالف بودن و به شادی پرداختن است و غم نیز جدا شدن از یک جنس مخالف ...

2.      متاسفانه موسیقی ایرانی در بین مردم و بالاخص جوانان آنطور که باید و شاید معرفی نگشته و مسئولین محترم نیز بدون توجه به وضعیت موسیقی خود را به خوابی عمیق فرو برده اند . عملکرد مسئولان وزارت ارشاد اسلامی , عدم صدور مجوز برای برگزاری کنسرتها و انتشار آثار و همچنین سیاست های مغرضانه صدا و سیما در جهت عدم نمایش سازهای ایرانی بنا به دلایلی که خود نیز توجیه مناسب و پاسخ قانع کننده ای بر آن نمی یابند میتواند ضربه بزرگی را بر پیکره موسیقی وارد سازد .  ضربه ای که هم اکنون اثرات آن را میتوان لمس نمود

3.      سانسور شدید موسیقی ایرانی و عدم صدور مجوز برای اجرای اساتید و و یا انتشار آلبوم موسیقی نیز یکی دیگر از مشکلاتیست که همواره شاهد آن هستیم . ماجرایی که نیاز به توضیح اضافی ندارد و سالیان سال است که چنین مشکلاتی گریبانگیر موسیقی ماست . البته ذکر این نکته نیز لازم است که این مسئله در مورد تمامی انواع موسیقی ها صادق است و نمیتوان آن را تنها  مشکل موسیقی ایرانی دانست که البته در مورد موسیقی ایرانی با توجه به عرفانی بودن و نیاز به گسترش در بین جوانان بسیار مشهود و واضح تر می نمایاند.

۴.     یکی از دلایل موفقیت موسیقی های غیر ایرانی در کشور ایران سادگی و سبکی اشعار آنهاست که درک آن را برای جوانان ساده تر کرده است . اشعاری به زبان عامیانه که در بسیاری از موارد نمیتوان نام شعر را بر آنها نهاد که جملاتی هستند آهنگین .  عدم درک اشعار و ناتوانی در برقراری ارتباط با شعر مشکلی است که برای علاقه مندان و جوانان علاقه مند به موسیقی اصیل ایرانی اتفاق مي افتد . رفع این مشکل و برقراری درست ارتباط با اشعار ایرانی و دوستی با شعر ایرانی وظیفه ایست که بر دوش اساتید دانشگاهها و دبیران دبیرستانها ست که متاسفانه چند سالیست دبیران ادبیات وظیفه و رسالت خود را بدرستی انجام نداده و جوانان را با اشعار ناب ایرانی کمتر آشنا نموده و تنها تدریس شان در حد کتاب دبیرستان و یا دانشگاه است . آشنا نمودن دانش آموزان و دانشجویان با شعر و ادبیات ایرانی نه تنها باعث آشتی آنان با فرهنگ کهن ایرانی خواهد شد بلکه استعدادهایی نهفته کشف خواهند گشت تا دوباره شاهد ظهور بزرگانی چون اخوان ثالث ؛ شفیعی کدکنی ؛ هوشنگ ابتهاج و ... باشیم .

۵.      میتوان در این بین یکی از مهمترین دلایل گرایش به موسیقی های غربی را کمبود موسسات آموزش عالی و دانشگاههای موسیقی در کشور همانند سایر رشته های تحصیلی دانست . متاسفانه نبود امکانات تحصیل حرفه ای در زمینه موسیقی ایرانی در تمام کشور معضلی ست که تاکنون کمتر مسئولی به آن به صورت یک مشکل جدی و حاد نگریسته است . باید این نکته را قبول کرد که هر فردی قادر به تحصیل در دانشگاههای هنر در مرکز با هزینه های سرسام آور نیست و باید مسئولین نیز در مورد این مشکل چاره ای اندیشیده و در صدد رفع این مشکل بر آیند . با توجه به وجود اساتید بسیاری در زمینه موسیقی کمبود مدرس در این زمینه ها چندان هم چشمگیرنیست و تاسیس رشته هنر در دانشگاهها آنقدر هم بعید به نظر نمیرسد.



صفحه قبل 1 صفحه بعد

پیچک

سفارش تبليغات
پاپ آپ استند نمایشگاهی | طراحی سایت در اصفهان | هانس گروهه | عینک واقعیت مجازی | دیاگ | هاست لینوکس ارزان | طراحی سایت | ثبت آگهی رایگان | فلزیاب , فلزیاب تصویری | کانال تلگرام | طراحی وبسایت | پکیج درمان دیابت | پیش بینی مسابقات فوتبال | آگهی رایگان لینک دار | گروه تلگرامی وکلا | محمد دبیری | اینترنت پر سرعت | بانک شهر | گیت کنترل تردد | منزل مبله | دکل مهاری | طلایاب , طلایاب تصویری | دکتر نوروزیان | آزمایشگاه فرزانگان شیراز
X
تبليغات